Att arbeta inom vård och omsorg

Hur är det att arbeta inom vård och omsorg i Gagnefs kommun? Möt två av våra medarbetare som själva berättar om deras erfarenheter.

I intervjuerna får du bland annat en inblick i hur en dag på jobbet kan se ut och ta del av värdefulla tips för dig som funderar på att börja arbeta inom vård och omsorg.

Möt Tham 50 år, en av våra vikarier inom demens

Att få möta många olika människor med olika behov, att få finnas till för alla, det betyder mycket för mig.

Tham kommer till en början från Vietnam och flyttade till Sverige i 30-årsåldern. Idag bor hon i  Borlänge tillsammans med sin familj sedan 12 år tillbaka. På fritiden tycker hon om att vara i skogen.

Idag arbetar hon som vikarie på demensboenden i Gagnefs kommun.

Vad fick dig att söka dig till vård- och omsorgsyrket?

Innan jag började arbeta inom vård och omsorg så arbetade jag på en nagelsalong. När covid-19 kom så såg jag att behovet fanns någon annanstans. Därför bestämde jag mig för att hjälpa till och sökte då jobb inom äldrevården.

Hur ser en vanlig dag ut för dig på ditt arbete?

En vanlig dag på arbetet kan innebära att hjälpa de äldre att byta kläder, städa deras rum, förbereda mat och se till att de får den motion de behöver genom att gå promenader eller utföra andra aktiviteter.

Vad är det bästa med ditt arbete?

Det bästa med arbetet är mötet med olika människor och trevliga kollegor.

Vad tycker du är fördelen med att ha medarbetare i olika åldrar?

Jag tycker att det är bra att ha medarbetare i olika åldrar eftersom man kan dela med sig av varandras åsikter och få perspektiv på saker och ting.

Vad gör Gagnefs kommun till en bra arbetsgivare?

Det är bra arbetsvillkor och jag kan se mig själv arbeta inom vård och omsorg framöver.

Möt Ritva 53 år, en av våra boendehandledare inom LSS

När man har jobbat i många år och jobbat länge på ett och samma ställe så kan det komma en yngre förmåga och se saker och ting på ett annat sätt.

Ritva kommer till en början från Finland och flyttade till Sverige i unga år. På fritiden tycker hon om att vara utomhus i skog och mark, där hon ofta går promenader med sina hundar.

Idag arbetar hon inom LSS på ett gruppboende för brukare med funktionsvariationer med att stödja brukarna i det dagliga livet.

Hur startade din resa inom vård- och omsorgsyrket till vart du befinner dig idag?

När jag hade flyttat till Sverige så var det första jobbet inom vård och omsorg på hemtjänsten i Borlänge kommun. Där arbetade jag i nästan 32 år och under tiden så utbildade jag mig till undersköterska. Sedan bestämde jag mig för att flytta och började då som vikarie i Gagnefs kommun där jag arbetade på ett boende med brukare som lider av psykisk ohälsa. Idag arbetar jag som boendehandledare inom LSS på Gagnefs kommun.

Hur ser en vanlig dag ut för dig på ditt arbete?

Det är oftast två i personalen som arbetar på morgon- och dagspasset. Arbetet går ut på att hjälpa till och stötta personerna på boendet. Det kan innebära att ge ut medicin, hjälpa till att handla, gå till tandläkaren, hjälpa till med matlagning, städning och övriga aktiviteter så som promenader eller annan träning.

Vad är det bästa med ditt arbete?

Det bästa med mitt arbete är att få finnas till för människor i behov av stöd.

Vad tycker du är fördelen med att ha medarbetare i olika åldrar?

Jag tycker att det toppen att ha medarbetare i olika åldrar eftersom yngre och nya personer med andra förmågor kan bidra med nya synsätt och på sätt kan det ske en utveckling.

Vad har du för tips till personer som funderar på att börja arbeta inom vård- och omsorgsyrket?

Det är viktigt att vara lyhörd och att ta initiativ, det är alltid välkommet att komma med nya tankar och idéer. Framförallt är det viktigt att tänka på bemötandet med människor.

Vad gör Gagnefs kommun till en bra arbetsgivare?

Ända sedan jag började arbeta på Gagnefs kommun i våras så har jag upplevt ett väldigt trevligt bemötande från både chefer och kollegor. Jag känner mig behövd och får bekräftelse på att jag gör ett bra jobb.