Vi är alla en del av Sveriges beredskap

Vänta inte tills krisen är ett faktum – sätt igång!

Aktiviteter under Beredskapsveckan

Öppet hus Trygghetspunkt Björbo

Datum och tid: Lördagen den 28 september, Klockan 10.00 – 14.00
Plats: Björboskolan, Björbo
  • Vart ska jag vända mig om något allvarligt inträffar?
  • Laga mat på stormkök och över öppen eld
  • Tipspromenad med fina priser
Kommunen och kommunens frivilliga resursgrupp (FRG) samt friluftsfrämjandet i Gagnef.

När de ordinarie resurserna behöver förstärkas

Datum och tid: Lördagen den 28 september, klockan 10.00 – 14.00
Plats: Lindberghallen, Djurås
Kommunens frivilliga resursgrupp (FRG)

Stärk din egenberedskap

Gagnefs kommun ansvarar för att bland annat äldreomsorg, vattenförsörjning, räddningstjänst och skola fungerar även vid en samhällskris. Men hur förberedd du själv är påverkar hur vår kommun kan klara en kris. Ju fler som kan klara sig själva en tid, desto bättre kan vi fokusera på att hjälpa dem som behöver den bäst. Det är därför viktigt att du stärker din egenberedskap. Med rätt förberedelser kan du klara en besvärlig situation bättre, oavsett vad som har hänt.

Du ska kunna klara dig utan samhällets hjälp i en vecka

Att ha hemberedskap innebär att kunna klara sig utan samhällets hjälp i en vecka. Hemberedskap är den beredskap som du bör ha i din bostad som exempelvis mat- och vattenreserver, mediciner, husdjursmat. Möjligheten att ta till dig information och nyheter om en pågående samhällskris ingår också i hemberedskap.

Hur tar jag reda på vad som hänt? Hur gör jag om internet och telefon inte fungerar?

Vid en större olycka eller en kris behöver du få veta vad som händer, hur du själv ska agera och vad ansvariga myndigheter gör. Du kan också behöva komma i kontakt med dina anhöriga.

Information om händelse som påverkar invånare i Gagnefs kommun publiceras på Gagnefs webbplats (gagnef.se) och i vissa fall även i övriga media. Vid en större räddningsinsats, samhällsstörning eller höjd beredskap öppnas en eller flera av våra trygghetspunkter.

Hur länge klarar jag mig på min receptbelagda medicin?

Om du brukar få medicin eller förbrukningsartiklar utskrivna av hälso- och sjukvården är det bra att ha hemma så att det räcker för en hel månad.

Hur gör jag om det slutar komma vatten ur kranen eller i toaletten?

En vuxen person behöver tre till fem liter vatten per dygn. Det ska räcka till både dryck, matlagning och grundläggande hygien. Har du husdjur går det åt vatten även för dem. Är det strömavbrott kan det dessutom snabbt bli stopp i avloppet om du fortsätter att använda toaletten.

Hur länge klarar jag mig på maten jag har hemma?

Vid till exempel elbrist eller ett längre strömavbrott kan det bli problem med leveranserna av varor till butikerna. Den mesta av utrusningen i ett modernt kök slutar även att fungera.

Hur håller jag värmen om mitt hem blir kallt?

Att vistas i en bostad utan värme är en stor påfrestning, men det finns mycket du kan göra för att situationen ska bli lättare.

Hur betalar jag mina varor om jag inte kan använda mitt betalkort?

Om ett betalningssätt eller kassasystem drabbas av avbrott så kan det bli svårt att köpa mat, drivmedel och medicin.

Hur tar jag hand om mina husdjur vid en kris?

Det är viktigt att du tänkt igenom hur du bäst tar hand om ditt djur om en kris inträffar.

Hantera krisen tillsammans

Om du och dina grannar känner varandra blir det lättare att hjälpas åt och hantera en kris på ett bra sätt. Det ökar tryggheten att kunna umgås, söka kunskap tillsammans med andra och göra gemensamma insatser. Kanske kan ni ordna ett gemensamt krisförråd med till exempel torrvaror, vatten och spritkök? Fundera på vilka av er som skulle behöva extra hjälp i en kris. Som exempelvis har svårt att röra sig, förstå eller kommunicera. Ett socialt nätverk som finns nära har alla nytta och glädje av – även i lugna tider.

Gör skillnad och engagera dig

Frivilliga resursgruppen (FRG) i Gagnefs utför för en mängd olika uppgifter och spelar en viktig roll när de ordinarie resurserna i kommunen behöver förstärkas i utsatta lägen eller kris.
De hjälper till med exempelvis utrymning, första hjälpen, medmänskligt stöd till drabbade, bemanna trygghetspunkter, informationsspridning, samverkan och ledning samt hantering av nödvatten och reservkraft.

Öva krisberedskap med MSB

Övning är ofta avgörande för hur väl du hanterar en kris. Hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) kan du göra den digitala utmaningen ”Sju dagar”. ”Sju dagar” bygger på ett påhittat scenario. Sätt dig in ordentligt i varje utmanande situation som uppstår och gör sedan de val som bäst ökar dina chanser att klara dig.

Din krislåda – checklista på saker som är bra att ha hemma vid en kris

Kanaler för information

Samhällets krisberedskap