Det kom ett brev på posten…som är enklare att sköta digitalt

En person sitter vid ett skrivbord och använder en miniräknare

Under maj månad skickade ekonomiavdelningen vid Gagnefs kommun ut ett informationsbrev till medborgare som idag får fakturor från kommunen till bostadens brevlåda.

– Det finns så mycket enklare och bättre alternativ att ta emot och betala sina fakturor idag. Det är miljövänlig och ekonomiskt för både kommunen och den enskilde medborgaren. Vi sparar på arbets- och portokostnader för kommunen och medborgaren sparar tid, får sina fakturor samlade på en plats och riskerar att inte missa en betalning med påminnelseavgift som följd, säger Lena Niskakoski på kommunens ekonomiavdelning.

Ett säkert och bekvämt sätt att betala fakturor är elektronisk faktura och/eller autobetalning.

Elektronisk faktura (E-faktura) innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura som du kontrollerar och sedan godkänner för betalning. Denna tjänst får du via din bank.

Autogiro innebär att fakturan betalas automatiskt genom att summan dras från ditt konto på förfallodagen.

Tjänsterna är gratis och du får dem via din bank. Autogiro kan du även enkelt anmäla via Mina sidor på vår webbplats.

Mer information

Har du frågor om e-faktura, e-tjänsten eller autogiro kontaktar du vår ekonomiavdelning via e-post faktura@gagnef.se eller telefonnummer 0241-151 00.

För mer information: Faktura till och från Gagnefs kommun