Störningar och klagomål som handlar om miljöskydd eller hälsoskydd

En störning kan till exempel vara nedskräpning, utsläpp av kemikalier eller orenat avloppsvatten, eldning, dålig inomhusmiljö eller olägen­het orsakad av djurhållning. För att störningen ska bli ett ärende hos miljö- och byggnadsnämnden ska den vara bestående, ofta före­kommande eller betydande.

Om klagomålet gäller en granne, styrelsen i bostadsrättföreningen eller annan fastighets­ägare är det bra om du börjar med att framföra dina synpunkter direkt till den som är ansvarig.

Du kan bifoga en störningsdagbok i e-tjänsten. Eventuellt kan du annars bli ombedd att fylla i en störningsdagbok under handläggningen av ärendet.

Du har rätt att vara anonym om du vill men anonyma anmälningar kan vara svårare att utreda.

Är du anonym går det inte att juridiskt driva ärendet om vi inte kan påvisa det faktiska förhållandet att någon är störd, till exempel anonymt klagomål på grannes eldning. Om du väljer att vara anonym får du ingen information om vad som händer i ärendet eller om ärendet lämnas utan åtgärd och avslutas.

Tänk på att uppgifterna i lämnad anmälan och handlingar som uppstår i ärendet är normalt sett allmänna och offentliga handlingar.

Handläggning av klagomål

Störningar som miljö- och byggnadsnämnden hanterar

Här finns tips på vem du kan kontakta när det inte är miljö- och bygg som är den rätta instansen: 

Andra instanser att kontakta

  • Inomhusmiljöproblem i egnahem/villor utreds av fackman/sakkunnig – kontakta ditt försäkringsbolag
  • Skade- och olycksfallsrisker, kontakta fastighetsägaren

Kontakt

Miljö- och hälsoskyddsinspektör

Tomas Skymning
0241-151 04

Miljö- och hälsoskyddsinspektör

Linn Bertilsson
0241-155 41

Miljö- och hälsoskyddsinspektör

Karolin Pursche
0241-151 14

Miljö- och hälsoskyddsinspektör

Sofia Nyberg
0241-151 96

miljo.byggnads@gagnef.se