Gagnefs kommun vill bidra till folkhälsa, ökad och fördjupad bildning samt demokratisk delaktighet för alla, oavsett ålder, kön eller social och kulturell tillhörighet. Tillsammans verkar vi för ett kultur- och fritidsliv som präglas av nyskapande, utveckling och hög kvalitet.
För att stötta föreningar, individer och andra aktörer och för att underlätta för fler att bilda nya föreningar, finns olika bidrag att söka till kultur-, fritids- och idrottsverksamhet.
Genom våra stöd och bidrag vill vi även ge möjlighet för föreningslivet att bevara, underhålla och utveckla byggnader och anläggningar, såväl kulturhistoriskt värdefulla byggnader som idrottsanläggningar och andra föreningsägda fastigheter.
Nedanstående stöd och bidrag kan sökas av ideell förening som bedriver allmännyttig och ideell verksamhet, arbetar efter demokratiska principer och är öppen för alla. Föreningen ska ha sitt säte i Gagnefs kommun och vara registrerad i kommunens föreningsregister samt har lämnat sina stadgar till kultur- och fritidsförvaltningen. Bidrag kan inte sökas av privatpersoner.
Arrangörsbidrag för kulturverksamhet
Sista ansökningsdag: 31 mars
Arrangörsbidraget kan sökas av religiöst och politiskt obunden kulturförening.
Stödet avser en serie arrangemang eller enstaka fristående arrangemang exempelvis utställningar, filmvisningar, konserter, föreställningar, föredrag, seminarier, uppläsningar och kulturaftnar.
Arrangemangen ska vara offentliga och riktar sig till en publik.
Bidrag söks för arrangemang under ett kalenderår för kostnader såsom arvoden, marknadsföring och lokalhyra.
Sista ansökningsdag: 31 mars
Ansökan
Nedanstående ska bifogas ansökan
- Förvaltningsberättelse för föregående år
- Årsmötesprotokoll för innevarande år
Redovisning sker nästkommande år i samband med ny ansökan. Görs ingen ny ansökan sänds endast förvaltningsberättelse och årsmötesprotokoll in.
Projektbidrag för kulturverksamhet
Sista ansökningsdag: 31 mars och 30 september
Projektbidrag
Projektbidraget kan sökas av religiöst och politiskt obunden kulturförening.
Stödet avser ett nytt och tidsbegränsat kulturprojekt för utveckling inom någon konstform, exempelvis drama, musik eller konst.
Projektet ska syfta till att bli ett publikt arrangemang eller att i annan form komma kommuninvånarna till del. Bidraget avser inte för återkommande arrangemang.
Bidrag söks för kostnader i samband med projektet så som arvoden, marknadsföring och lokalhyra. Bidrag till produktion av media såsom böcker och skivor beviljas i mycket begränsad omfattning, med höga kvalitetskrav och endast om det föreligger ett starkt lokalt och kulturellt intresse.
Projektbidrag beviljas i första hand till projekt som uppfyller minst ett av nedanstående kriterier:
- är nyskapande inom sin genre
- syftar till att nå nya publikgrupper
- arbetar gränsöverskridande
- håller en professionell nivå eller är ett amatörprojekt med hög kvalitet
Sista ansökningsdag
- 31 mars för perioden 1 maj-31 oktober samt helår
- 30 september för perioden 1 november-30 april nästkommande år
Redovisning
Redovisning av beviljat bidrag är obligatorisk och ska göras senast två månader efter avslutat projekt.
Om du inte har möjlighet till digital redovisning finns även möjlighet att skicka via post eller e-post. Du hämtar redovisningsblankett på sidan ”Tjänster, protokoll, blanketter och formulär”.
Personalkostnadsbidrag för kultur-, fritids- eller idrottsförening
Sista ansökningsdag: 30 september
Personalkostnadsbidrag
Personalkostandsbidrag kan sökas av kultur-, fritids- eller idrottsförening. Bidraget avser kostnad för anställd personal som till exempel kanslist eller vaktmästare. Bidrag kan även beviljas för köpt tjänst av motsvarande art. Om en förening köper tjänster från en annan bidragsberättigad förening, kan bara en av dem få personalkostnadsbidrag för samma person.
Bidrag kan beviljas med maximalt 8 000 kronor per månad och anställd för heltid.
För deltidsanställd sänks bidraget proportionerligt med anställningens omfattning. En förening kan beviljas högst totalt 12 000 kronor per månad i personalkostnadsbidrag.
Om föreningen får bidrag till anställningen från annat håll ska det redovisas. Bidraget får aldrig överstiga 35 procent av nettokostnaden inklusive sociala avgifter.
Personalkostnadsbidraget söks senast 30 september, året innan föreningen behöver bidraget.
Ansökan
Föreningen kontaktar kultur- och fritidsförvaltningen inför nyanställning eller tjänsteköp. Om en förening köper tjänster från en annan bidragsberättigad förening, kan bara en av dem få personalkostnadsbidrag för samma person. Sista ansökningsdag är 30 september för kommande kalenderår.
Ansökan görs via e-tjänst eller blankett som skickas till Gagnefs kommun.
Dokument som ska bifogas ansökan:
- Förvaltningsberättelse för föregående år innehållande:
– verksamhetsberättelse
– ekonomisk berättelse
– revisionsberättelse
- Styrelsebeslut
- Offert vid köp av tjänst
- Beslut från annan myndighet vid delfinansiering
Utbetalning
Utbetalning sker löpande när kopior på lönespecifikation eller faktura på tjänsteköp skickats till Gagnefs kommun. Bidraget betalas endast ut under det kalenderår som personalkostnaden avser.
Verksamhetsbidrag för fritids- och idrottsverksamhet
Sista ansökningsdag: 31 mars och 30 september
Verksamhetsbidrag kan sökas av fritids- och idrottsförening med aktiva medlemmar under 20 år.
Bidraget har fyra delar enligt nedan
Sista ansökningsdag
Ansökan om verksamhetsbidrag ska vara Gagnefs kommun tillhanda senast 31 mars innevarande år.
Ansökan om utbildningsbidrag kan lämnas in två gånger varje år 31 mars och 30 september innevarande år.
Nedanstående ska bifogas ansökan
- Ekonomisk redovisning av idrottsläger från föregående år
- Förvaltningsberättelse för föregående år innehållande
- verksamhetsberättelse
- ekonomisk berättelse
- revisionsberättelse
- Kopia på hyresfakturor från föregående verksamhetsår
- Uppföljning av föregående års verksamhetsplan
- Fakturor för ledarutbildning
- Årsmötesprotokoll för innevarande år
- Verksamhetsplan innevarande år
I de fall där kompletterande uppgifter saknas ska dessa skickas in omgående efter begäran, i och med att alla ansökningar behandlas samtidigt.
Besked och utbetalning
Bidragsbeloppen beräknas utifrån bland annat föreningens utgifter från föregående år. Efter beräkning av samtliga ansökningar, får föreningarna ett besked om beviljat bidrag. Bidraget betalas ut en gång per år.
Lokalt aktivitetsstöd (Lok-stöd)
LOK-stöd till idrottsföreningar med medlemskap i Riksidrottsförbundet
LOK-stödet är avsett att stödja föreningsdriven barn- och ungdomsidrott. Det finns två olika LOK-stöd att söka, dels för åldrarna 7–25 år, dels ett lokalt aktivitetsstöd för barn i åldrarna 3–6 år.
LOK-stöd 7–25 år
Kan sökas av idrottsförening ansluten till något av de specialidrottsförbund som tillhör Riksidrottsförbundet och som bedriver verksamhet för deltagare i åldern 7–25 år.
Ansökan skickas till Riksidrottsförbundet digitalt via Idrott Online. Regler för detta finns på Riksidrottsförbundets hemsida.
Vill föreningen även ta del av det lokala aktivitetsstödet, behöver föreningen ansöka om verksamhetsbidrag hos kommunen, som därefter betalar ut bidraget baserat på föreningens deltagarredovisning till Riksidrottsförbundet.
LOK-stöd för barn 3–6 år
Gagnefs kommun har beslutat att idrottsföreningar i kommunen ska kunna ansöka om kommunalt lokalt aktivitetsstöd för aktiviteter, också för barn i åldrarna 3–6 år.
Redovisning av deltagartillfällena för denna åldersgrupp görs med samma tidsintervall som för övriga åldrar. Bidraget kommer att beräknas för aktiviteter genomförda från och med 1 juli 2023.
Underlaget till LOK-stödet redovisas genom att skicka in sammanställning av närvarodokumentationen till Gagnefs kommun. Sammanställningen innehåller aktivitet, antal sammankomster och deltagartillfällen för pojkar respektive flickor.
Redovisningstillfällen:
- senast 25 februari för aktiviteter genomförda 1 juli – 31 december året innan
- senast 25 augusti för aktiviteter genomförda 1 januari – 30 juni samma år
Bidraget betalas ut efter ansökan om verksamhetsbidrag (där LOK-stödet är en del), vilket ska ha kommit in till kommunen senast 31 mars. Bidraget grundar sig på deltagartillfällen under ett helt läsår, senaste höst- och vårtermin sammanräknat. Det innebär att första utbetalning av LOK-stöd för åldersgruppen 3–6 år blir 2025.
LOK-stöd till övriga barn- och ungdomsföreningar
Gagnefs kommun har beslutat att föreningar med barn- och ungdomsverksamhet ska kunna ansöka om kommunalt lokalt aktivitetsstöd för aktiviteter, också för barn i åldrarna 3–6 år. Bidrag för den nya åldersgruppen kommer att beräknas för aktiviteter genomförda från och med 1 juli 2023. Det innebär att första utbetalning av LOK-stöd även för åldrarna 3–6 blir 2025.
Aktivitetsstödet gäller för planerade, ledarledda aktiviteter för barn/ungdomar mellan 3 och 25 år. En aktivitet ska pågå minst 45 minuter och ska ha minst tre deltagare förutom ledaren. Ledaren ska vara minst 13 år gammal.
Underlaget till LOK-stödet redovisas genom att skicka in sammanställning av närvarodokumentationen till Gagnefs kommun. Sammanställningen innehåller aktivitet, antal sammankomster och deltagartillfällen för pojkar respektive flickor 3–25 år.
Redovisningstillfällen:
- senast 25 februari för aktiviteter genomförda 1 juli – 31 december året innan
- senast 25 augusti för aktiviteter genomförda 1 januari – 30 juni samma år
Bidraget betalas ut efter ansökan om verksamhetsbidrag (där LOK-stödet är en del), vilket ska ha kommit in till kommunen senast 31 mars. Bidraget grundar sig på deltagartillfällen under ett helt läsår, senaste höst- och vårtermin sammanräknat.
Redovisning LOK-stöd idrottsförening
Redovisning LOK-stöd övrig förening
Lokalbidrag för hyrd lokal
Lokalbidrag för hyrd lokal som ej ägs av Gagnefs kommun betalas ut med maximalt 75 % av hyresbeloppet.
Utbildningsbidrag för ledarutbildning
Sista ansökningsdag: 31 mars och 30 september
Utbildningsbidrag för ledarutbildning som krävs för att möjliggöra att bedriva barn- och ungdomsverksamhet betalas ut med maximalt 75 % av det sammanlagda beloppet efter genomförd utbildning.
Maximalt 20 000 kr per förening och år.
Ansökan om utbildningsbidrag kan lämnas in två gånger varje år 31 mars och 30 september innevarande år.
Idrottsläger
Bidrag till idrottsläger som arrangeras av den egna föreningen betalas ut med maximalt 75 % av nettoförlusten.
Bidrag för drift och löpande underhåll av fastighet eller anläggning
Sista ansökningsdag: Löpande under året
Drift av byggnad med kulturhistoriskt värde
Drifts- och anläggningsbidrag är ett stöd till drift och löpande underhåll av kulturhistoriskt värdefulla byggnader som är en del av vårt kulturarv och som ägs eller förvaltas av förening eller stiftelse.
Bidragets storlek är baserat på del av aktuellt prisbasbelopp. Exempel på byggnad som omfattas av bidraget är hembygdsgårdar och folkparker.
För att beviljas bidrag krävs att:
- verksamhet av kulturell art bedrivs i byggnaden
- byggnaden hålls tillgänglig för allmänheten i alla åldrar
- verksamheten som bedrivs utvecklas och är publikinriktad
Sista ansökningsdag: Löpande under året
Ansökan
Föreningen kontaktar kultur- och fritidsförvaltningen för att boka ett besök och få byggnaden/byggnaderna eventuellt godkända som bidragsgrundande.
Inför besök skickas förvaltningsberättelse och årsmötesprotokoll för
innevarande år till kultur- och fritidsförvaltningen.
Drift av idrotts- och fritidsanläggningar
Drifts- och anläggningsbidrag är ett stöd till drift och löpande underhåll av fastighet eller anläggning som ägs eller förvaltas av förening. Exempel på bidragsgrundande fastighet eller anläggning är fotbollsplan, hockeyrink, klubbstuga och omklädningsrum.
Bidragets storlek är baserat på del av aktuellt prisbasbelopp.
Sista ansökningsdag: Löpande under året
Ansökan
Ansökan görs via e-tjänst eller blankett som skickas till Gagnefs kommun.
Dokument som ska bifogas ansökan:
- Förvaltningsberättelse för föregående år innehållande:
- verksamhetsberättelse
- ekonomisk berättelse
- revisionsberättelse
- Årsmötesprotokoll för innevarande år
Därefter kontaktar föreningen kultur- och fritidsförvaltningen för bokning av ett årligt möte. Vid mötet kommer föreningen och Gagnefs kommun överens om hur drift- och anläggningsavtalet ska formuleras. Avtalet signeras sedan av båda parter.
Ny förening som vill söka drift- och anläggningsbidrag eller förening som anlagt ny byggnad, kontaktar Kultur- och fritidsförvaltningen för att få en bedömning om byggnaden eller anläggningen är bidragsgrundande.
Investeringsbidrag för ny- och ombyggnad av byggnad eller anläggning
Sista ansökningsdag: Löpande och 30 november
Ny- och ombyggnad av byggnad eller anläggning inom kultur och fritid
Investeringsbidrag söks för ny- och ombyggnad av driftsbidragsberättigad byggnad eller anläggning.
Förening som inte är driftbidragsberättigad kan kontakta kultur- och fritidsförvaltningen för att få en bedömning om anläggningen kan bli berättigad till driftbidrag.
Bidrag kan beviljas med maximalt 75 procent av investeringskostnaden. Bidrag kan inte sökas för underhåll av fastighet, maskinpark eller för kostnader understigande 6 000 kronor. Som underhåll räknas exempelvis målning, byte av golv, utbyte av vitvaror och tapetsering.
För akuta och oförutsedda kostnader som drabbar byggnaden kan bidrag sökas förutsatt att byggnaden är försäkrad. Bidraget kan då täcka maximalt 75 procent av självrisken och i detta fall även belopp understigande 6 000 kronor
Sista ansökningsdag
- Ansökningar om 6 000 — 45 000 kronor behandlas löpande under året.
- Ansökningar överstigande 45 000 kronor ska vara kultur- och fritidsförvaltningen tillhanda senast 30 november året innan planerad åtgärd.
Ansökan
Föreningens investeringsplan ligger till grund för ansökan. Planen uppdateras årligen vid föreningsbesök i samband med tecknande av driftsbidrag.
Investeringar som inte tas upp i investeringsplanen kommer att ges lägre prioritet vid beviljandet av investeringsbidrag.
Ansökan görs via e-tjänst eller blankett som skickas till Gagnefs kommun.
Dokument som ska bifogas ansökan:
- Förvaltningsberättelse för föregående år innehållande:
- verksamhetsberättelse
- ekonomisk berättelse
- revisionsberättelse
- Kopia på styrelsebeslut angående investeringen
- Offert och/eller noggrann kostnadskalkyl
- Beslut från medfinansiärer (om sådana är aktuella)
Om investeringen påverkar framtida driftskostnader ska detta anges i ansökan
Beslut och utbetalning
Inköp och arbete med investeringar får inte påbörjas innan beslut om bidrag har fattats. Bidraget blir en andel av den totala investeringskostnaden och betalas ut mot kopia på fakturor, vilka skickas in efter hand. Bidragsandelen, procent av totalkostnaden, betalas ut per redovisad faktura till dess att hela bidragsbeloppet utnyttjats. Bidraget betalas endast ut det kalenderår som bidraget avser.
Ny- och ombyggnad av kulturhistoriskt värdefull byggnad
Investeringsbidrag söks för ny- och ombyggnad av driftsbidragsberättigad byggnad eller anläggning med kulturhistoriskt värde.
Bidrag kan beviljas med maximalt 75 % av investeringskostnaden. Bidrag kan ej sökas för underhåll av fastighet, maskinpark eller för kostnader understigande 5 000 kr. Som underhåll räknas exempelvis målning, byte av golv, utbyte av vitvaror och tapetsering.
För akuta och oförutsedda kostnader som drabbar byggnaden kan bidrag sökas förutsatt att byggnaden är försäkrad. Bidraget kan då täcka maximalt 75 % av självrisken och även belopp understigande 5 000 kr.
Sista ansökningsdag
Ansökningar om 5 000 kr —40 000 kr behandlas löpande under året.
Ansökningar överstigande 40 000 kr ska vara Kultur- och fritidsförvaltningen tillhanda senast 30 november året innan planerad åtgärd.
Ansökan
Föreningens investeringsplan ligger till grund för ansökan. Planen uppdateras årligen vid föreningsbesök i samband med tecknande av driftsbidrag.
Investeringar som inte tas upp i investeringsplanen kommer att ges lägre prioritet vid beviljandet av investeringsbidrag.
Offert och/eller en noggrann kostnadskalkyl samt kopia på protokoll på styrelsebeslut angående investeringen bifogas ansökan. Om investeringen påverkar framtida driftskostnader ska detta anges.
Beslut och utbetalning
Beviljat bidrag betalas ut mot kopia på faktura som skickas in efterhand. Arbetet eller inköpet får inte påbörjas innan beslutet fattats. Beviljad procentsats betalas på fakturerade belopp tills dess att hela bidragsbeloppet nyttjats.
Bidraget betalas endast ut det kalenderår som bidraget avser.
Bidrag för spontanidrott till intresseförening utanför ordinarie föreningsverksamhet
Sista ansökningsdag: Löpande under året
Bidraget kan sökas av intresseförening för verksamhet utanför ordinarie föreningsverksamhet. Bidraget omfattar anläggningar och aktiviteter som främjar spontanidrott och möjligheter till spontan fysisk aktivitet.
Ansökan
Den som har eller planerar anläggningar och aktiviteter som vänder sig till allmänheten med syfte att främja spontanidrotten kontaktar respektive intresseförening som ansöker om bidrag hos kultur- och fritidsförvaltningen.
Dokument som ska bifogas av den sökande intresseföreningen i ansökan:
- Förvaltningsberättelse innehållande
- verksamhetsberättelse
- ekonomisk berättelse
- revisionsberättelse
- Styrelsebeslut
- Offert och/eller noggrann kostnadskalkyl (vid investering)
- Beslut från medfinansiärer (om sådana är aktuella)
Ansök i första hand via vår e-tjänst Spontanidrottsbidrag Kultur och fritid – ansökan
För att ansöka via e-tjänsten behöver du som sökande ha en giltig e-legitimation, om du inte har någon e-legitimation skaffar du det via din bank. Mer information Skaffa e-legitimation (e-legitimation.se).
Om du inte har möjlighet till digital ansökan se Ansökan via blankett.
Besked och utbetalning
Beviljat bidrag betalas ut till respektive intresseförening.
Aktivitet eller åtgärd som bidraget avser får inte påbörjas innan beslut fattats. Utbetalning sker sedan efterfrågade underlag inkommit och endast under det kalenderår bidraget avser
Snabb slant – bidrag för att uppmuntra skaparvilja och engagemang hos ungdomar
Sista ansökningsdag: Löpande under året
Har du en idé som du vill förverkliga kan du söka bidraget “En snabb slant“, ett bidrag som ska uppmuntra till skaparvilja och engagemang hos ungdomar. Bidraget är upp till 5 000 kr.
Det kan vara föreläsning, konsert, läger, LAN, disco, kurser, festival det är bara din fantasi som sätter gränser.
Det här gäller för att söka bidraget
- Du ska vara 12–25 år och bosatt i Gagnefs kommun.
- Projektet ska genomföras i Gagnefs kommun och vara till nytta/ glädje för fler än de som söker bidraget.
- Drogfritt, fri från politisk eller religiös propaganda och följa svensk lag.
- Projektet ska drivas på din fritid.
- Är du under 18 år måste du ha godkännande av målsman för att bidraget ska betalas ut.
Begränsningar
En snabb slant beviljar inte bidrag till:
- En förening, organisation eller företag
- Inköp av utrustning tex kamera, ljudanläggning, instrument och liknande utrustning
- Mat och fika under arrangemanget
- Skolprojekt
- Resor utanför Dalarna
- Traditionellt återkommande arrangemang eller befintlig verksamhet
Ansökan
När du skickat in din ansökan bjuds du inom två veckor in till ett möte med en representant från kommunen där du får presentera din idé med en tidsplan och en budget (vad du ska använda pengarna till). Du ska även berätta när projektet ska starta och när det planeras vara klart.
Beslut
Senast en månad efter att ansökan kommit in får du ett beslut om du får bidraget eller om du får avslag.
Om du får ansökan beviljad ska projektet vara igång på avtalad tid, om det av någon anledning blir försenat ska du prata med den personen på kommunen som du träffade när du presenterade din idé.
Redovisning/utvärdering
Senast en månad efter att projektet genomförts ska du göra en utvärdering vilken du ska skickas in, alternativt träffa en representant från kommunen och redovisa.
Ansökan
Du ansöker om stöd och bidrag i första hand via våra digitala e-tjänster på minasidor.gagnef.se. Eventuellt efterfrågade bilagor ska alltid bifogas ansökan.
För att ansöka via e-tjänsten behöver du som sökande ha en giltig e-legitimation. Om du inte har någon e-legitimation skaffar du det via din bank. Myndigheten för digital förvaltning har en bra guide på sin hemsida Skaffa e-legitimation.
Ansökan via blankett
Om du inte har möjlighet att ansöka digitalt kan du skicka ansökan via post eller e-post. Du hämtar ansökningsblankett på sidan ”Tjänster, protokoll, blanketter och formulär”.
Ansökningsblankett via post skickas till Gagnefs kommun, 785 80 Gagnef eller via e-post till: registrator@gagnef.se.
Marknadsföring
När du marknadsför arrangemang som finansieras med beviljat bidrag ska Gagnefs kommuns logotyp alltid finnas med och/eller formuleringen ”Med stöd från Gagnefs kommun”.
Logotyp för tryckt material
Logotyp för digital publicering
Kontakt
Kultursekreterare
Eva Nordström
0241-151 48
eva.nordstrom@gagnef.se
Kulturenheten
Epost: kultur@gagnef.se
Föreningskonsulent
Elisabeth Danielsson
elisabeth.danielsson@gagnef.se
0241-151 91
Senast uppdaterad: 4 juni, 2024