Om Gagnefs kommun

Mötesplats mitt i Dalarna!

Gagnefs kommun, med ca 10 000 invånare är vackert belägen mitt i Dalarna. Det är en mötesplats på många sätt. Här möts Öster- och Västerdalälven, men här möts också människor. Gagnefs kommuns attraktiva läge har bidrag till det faktum att Gagnef är en populär kommun att bosätta sig i. Nära till hela Dalarna och inte mer än tre timmar till Stockholm. Läget är dock inte allt Gagnef kan erbjuda. Här finns bra skolor, framåtanda bland företagen och en härlig gemenskap i byarna.

Kommunens historia

Gagnefs kommun ”bildades” vid kommunreformen 1971 i och med sammanslagningen av Floda och Gagnefs landskommuner. Du kan få hjälp att hitta mer information via Arkiv och forskning (Gagnefs kommunarkiv)

Orter och byar i kommunen

Kommunen är unik på så sätt att den saknar egentlig ”centralort” utan i stället består av ett femtiotal orter och byar.
Åtta av dessa byar är lite större – Björbo, Dala-Floda, Mockfjärd, Bäsna, Djurås, Sifferbo, Djurmo och Gagnef.

Kommunens växel
E-post: registrator@gagnef.se